personeel aannemen welk contract?

  • Anita

    Ik zie dat er op dit prikbord veel behulpzame mensen zijn, dus ik stel hier mijn vraag en hoop op reacties. Ik ga een bedrijf beginnen dat huiswerkbegeleiding en bijlessen verzorgt aan scholieren. De bijlessen zullen gegeven in de vorm van een bijbaan. Op het moment dat er vraag is naar een bepaalde bijles, wordt deze gegeven en wordt dus alleen deze tijd uitbetaald aan de werknemer. Wie weet wat ik in het contract op moet nemen, zodat:

    - ik de werknemer alleen voor de gewerkte uren hoef uit te betalen? (< 20 uurp.week)

    - ik de werknemer na verloop van tijd niet uit hoef te betalen voor 3/4 gewerkte uren die

    hij/zij niet gewerkt heeft?

    - ik de werknemer geen vorm van vakantie-betaling / pensioen / verzekering hoef

    te betalen?

    - ik de werknemer niet na verloop van tijd in vaste dienst hoef te nemen?

    Ik heb gelezen dat in ieder geval dan de dagen + tijden dat de werknemer beschikbaar is vast moet komen te staan. Klopt dit? En zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten? Wie kan me helpen?

    Anita

  • wim

    U kunt nog zulke mooie arbeidscontracte opstellen, maar als achteraf blijkt dat uw werknemers onder uw gezag vallen, zal er saprake zijn van verzekeringsplicht Sociale Verzekeringen. En dan zult u premies moeten betalen, kan de werknemer zich beroepen op een doorbetalingsverplichting bij ziekte, enz.

    Dan kan ook ineens een CAO van toepassing zijn.

    Wat u eigenlijk zoekt zijn free lancers. Zelfs daar zijn risico's aan gebonden, want freelnace contracten worden regelmatig doorgeprikt door een rechter. Dan is er ineens sprake van werknemerschap.

    De materie is te complex om zo even uit de doeken toe doen op dit forum.

    Wim

  • Anita

    Beste Wim,

    Hartelijk dank voor uw reactie!

    Ik zal mij eens grondig gaan verdiepen in de rechten en plichten van freelance-contracten en daarna ermee naar de Kamer van Koophandel gaan.

    Groet,

    Anita

  • gerardger

    Gaat het economisch minder goed met een bedrijf of de economie dan moet er op de centen worden gelet. Dat houdt eveneens in dat u moet letten op wat voor contracten u de nieuwe werknemers aanbiedt. Het gaat erom dat u als ondernemer flexibel bent. Kiest u voor een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd en regelt u het zelf of geeft u de administratie volledig uit handen. Wat zijn de voordelen indien u werknemers inhuurt via payrolling?