ww en eigen bedrijf

  • ad

    Geachten,

    2 vraagje waar ik mee zit:

    ik heb al 20 jaar een eigen bedrijf waar ik parttime en s ávonds in werk.

    Daarnaast werkte ik al 15 bij een tekenbureau in dienst voor 24 uur,

    nu voor die 24 uur werkloos geworden, ik krijg nu al een tijd een uitkering voor die 24 uur.

    Vraag 1: als ik nu meer winst maak dan het vorige jaar wordt die dan gekort op mijn uitkering??

    Vraag 2: voor de ww moet ik een werkbriefje invullen met de uren dat ik in mijn eigen bedrijf werk…..ik vul altijd 16 uur in….werkweek van 40 uur - de 24 uur dat ik in dienst was van het tekenburo….wie weet hoe het werkt?

    ad

  • sander

    Wil niet eens weten hoe het zit.

    Maar kun je niet volledig aan de slag gaan voor je zelf pik je toch wat oude klanten van je vorige werkgever.

    Ben je ook niet van de ww afhankelijk en hoef ik niet voor jou te werken

  • JanvL

    Sander toch. Er is geen verplichting om te reageren op dit bord hoor. Sterker zelfs, beter is het om dat maar niet meer te doen.

  • ad

    geachten,

    probleem is opgelost,

    mvrgr.ad

  • Annette

    vertel, wat was de oplossing?

  • sander

    Jan als je een goede tekenaar bent dan heb je geen ww nodig, sterker nog je hebt werk genoeg.

    En als al 15 jaar voor je zelf werkt vindt ik dat je nie t richting de ww moet gaan als je op straat staat maar proberen je, werkzaamheden te gaan uitbreiden en als je op straat ben gezet of what ever. Zou ik wat klenten benaderen om voor hen te tekenen

    van daar mij reactie op ad. Het is mischiem wat kort door de bocht maar ik heb ook wel een geen werk een paar dagen en dan hoef ik ook niet aan te klopen bij de ww lekker makelijk!

  • Marja

    Hoi Ad,

    vraag 1: Nee. Winst uit onderneming staat los van WW-uitkering (omdat jij die onderneming al had voordat je werkloos werd).

    vraag 2: vul hier altijd de uren in die je gemiddeld werkte voordat je werkloos werd (als dat er bijvoorbeeld 32 waren, vul dit dan in). Jouw ondernemersuren staat los van WW uren, wederom omdat je die uren ook al werkte voordat je werkloos werd (kon je toen ook prima samen combineren).

    Als je werkloos wordt op het moment dat je al een onderneming had, wordt puur gekeken naar uren dat je werkloos wordt. Als je meer uren in je onderneming gaat steken, worden meerdere uren gekort op je WW-uitkering. Als jij volgende week bijvoorbeeld 36 uur ondernemer wordt, korten ze 4 uur WW. Dat is de reden dat ze willen weten hoeveel uren je in je onderneming steekt.

    Volgens mij heb je als ondernemer een probleem als je maar 16 uur opgeeft. UWV en Belastingdienst zijn gekoppeld. Een ondernemer moet gemiddeld minimaal 24 uur per week aan zijn onderneming besteden om als ondernemer beschouwd te worden (urencriterium). Dit om recht te hebben op fiscale aftrek/regelingen.

    Marja

  • ad

    Marja,

    bedankt voor de info,

    antwoord op vr. 1 heeft me gerustgesteld doch antwoord op vr. 2 maakt me bezorgd.

    Mijn boekhouder heeft dus ondernemersaftrek geboekt omdat hij ervan uitging dat ik naast de 16 uur dat ik overdag in de zaak steek ook na werktijd en/of zaterdag uren maak ivm met het maken van facturen en dergelijke.

    Hoe moet ik dit zien?

    mvrgr ad

  • Marja

    Ik zou het UWV bellen, en eerlijk uitleggen dat je het fout hebt ingevuld. Het UWV zal een melding in het systeem zetten, dat jij voordat je werkloos werd 32 uren als ondernemer werkte (bijvoorbeeld). De uren die je meer invult op je werkbriefje als ondernemer (bijvoorbeeld 35 uur als ondernemer gewerkt), worden gekort op je WW (in dit geval 3 uur), omdat zij ervan uitgaan dat je dan 3 uur minder beschikbaar bent, want je hebt ‘'werk’' gevonden voor 3 uur. Als je er niet uitkomt met UWV, kun je ook contact met je CWI-adviseur opnemen, die kan je daarin begeleiden. Vertel gewoon de situatie, en leg uit dat je simpelweg dacht dat een werkweek maximaal 40 uur kon zijn, maar dat jouw oude werkweken door de combinatie werk/ondernemer langer waren.

  • ad

    marja,

    bedankt voor je uitleg,

    misschien is dat wel het beste ja, maar ik heb wel al zo'n 1 1/2 jaar de ww -uitkering, dus kom er nu pas achter dat ik het niet goed heb gedaan in den beginne.

    Om eerlijk te zijn ben erg benauwd van het uwv dat ze mijn situatie niet accepteren en gelden terug gaan vragen of boetes op leggen.

    Ik heb in die tijd nooit meer of minder uren opgegeven dat ik als ondernemer aan de slag ben,hield me strikt aan de 24 uur dat ik beschikbaar moest zijn voor werk.

    Aan de ander kant kan ik ook aangeven dat ik al vele jeren ondernemersaftrek geniet ( wordt door mijn boekhouder geregeld) daar ik naast mijn 16 uur overdag ook zo'n 10 uur sávonds of weekends met mijn facturen etc bezig was en nog ben.

    mvrgr ad