Octrooi aanvraag op ...

  • Francis

    Goedendag

    :)

    Ik ben startende onderneemster en wil een octrooi aanvragen op een paar speciale illustraties die voor mijn bedrijf zijn gemaakt

    Hoe doe ik zoiets en wat kost zoiets me

    Ik zie veel informatie maar kom er niet uit. ik wil het liefst een worldwide octrooi maar is het echt zo dat er duizenden euros aan te pas kunnen komen?

    Ik heb geen krediet van de bank dus doe alles uit eigen zak wat al ontzettend moeilijk is maar ik wil echt een pattent leggen op deze illustraties

    wie o wie heeft goed informatie voor mij mbt deze vragen? (tu)

  • machiel

    Hoi Francis!

    Ga n's naar de Kamer van Koophandel met je vraag of naar het Octrooi-bureauals dat bij je in de buurt is.

    Daar zou je n's kunnen informeren naar de kosten. k Heb er jaren geleden zelf ook mee te maken gehad maar de tarieven zullen wel niet meer t zelfde zijn.

    Octrooi (patent) is voornamelijk bedoeld voor nieuwe uitvindingen. Je kunt eerst een voorlopig octrooi vragen, dat is een jaar geldig na verlening. Dan kun je er bv. al wel de markt mee op en kun je er de tekst bij zetten patent is pending met nr. etc.eventueel kun je dan al licenties proberen te verkopen.Voor een voorlopig octrooi wordt wel de authenticiteit onderzocht, zodat je weet dat e.e.a. echt uniek is en het toch niet al bestaat.

    Dat voorlopig octrooi kost ook geld maar het is nog te overzien.

    Aan t eind van dat jaar moet je het octrooi aanmelden voor de landen die jij wilt. Dat is erg duur maar je kent dan al wel je markten en of t de moeite waard is. Maar wereldwijd hoeft niet want als je het aanmeld voor bv Nederland, Duitsland, U.K., Frankrijk, Spanje, Italie, V.S. , en een paar andere landen waar je zeker denkt te kunnen verkopen, is het voor bv iemand in Portugal of Belgie toch al niet interessant meer om je idee te pikken, want hij/zij kan dan bijna nergens exporteren.

    Wat betreft illustraties weet ik niet zeker of octrooi (patent) wel het geeigende middel is. Ik denk dan meer aan Merken - en Modellen recht.

    Adres van dat bureau zal wel op internet te vinden zijn. Moet t ook nog wel hebben, als je t zelf niet kunt vinden, mail me dan maar, dan zoek ik t wel voor je op.

    Heel leuke Paasdagen en succes!

    Machiel

    (ganyarat@gmail.com

  • Alex Hogeweg

    Hallo Francis,

    Machiel heeft gelijk.Wat betreft illustraties is een octrooi (patent) niet het geeigende middel is. Dan moet je eerder denken aan Merken - en Modellen recht. Ons kantoor in Amsterdam doet zowel octrooien, domeinnamen, merkens als modellen. Je zou een keer langs kunnen komen om te praten met mij of een andere adviseur. Zo'n eerste gesprek is altijd gratis.

    Groet, Alex Hogeweg octrooigemachtigde bij Zacco.

  • Wouter

    Meer info over octrooien vind je op http://www.octrooien.com