In verband met het opstarten van een onderneming waarin ik mij bezig wil houden met advisering over inkoopvraagstukken vraag ik aan ondernemers of zij mij antwoord zouden willen geven op de volgende tien vragen:
1. Wat is een reden voor een ondernemer om een externe adviseur te vragen ter ondersteuning bij de inkoop?
2. Wat is voor een ondernemer een doorslaggevende reden om juist voor die ene adviseur te kiezen? (Wat zijn de criteria?)
3. Wanneer wordt volgens een ondernemer een win-win situatie gecreeerd bij het inschakelen van een externe adviseur? (Is dat meetbaar?)
4. Wat zou een ondernemer bereid zijn om te betalen? Waar zou de prijs van afhankelijk moeten zijn?
5. Wanneer zou een ondernemer geinteresseerd kunnen zijn in een onderzoek naar het huidige inkoopbeleid?
6. Wat is de handelswijze van een ondernemer als er inkopen gedaan worden? (nieuwe producten / bekende producten / onbekende producten)
7. Zou een ondernemer “inkoop” structureel uit willen besteden? (Alle inkoop)
8. Waar haalt een ondernemer momenteel advies?
9. Welke voordelen ziet een ondernemer in een onafhankelijke inkoopadviseur?
10. Voor welk soort producten zou een ondernemer onafhankelijke hulp in willen schakelen?
De antwoorden kan ik dan verwerken in mijn ondernemingsplan. Alle informatie zal ik vertrouwelijk behandelen. Ik zal er ook geen aquisitie mee plegen.
Alvast bedankt.
Bas van Woerkom