catering - eisen e.d.

  • Astrid

    Wie kan mij vertellen aan welke eisen ik moet voldoen ( ivm haccp etc), vergunningen ik nodig heb om vanuit huis een catering te beginnen. doelgroep particulieren.

    Heb hov, cafebedrijf en soc. hygiene.

    Een pandje zou ideaal zijn maar is te duur vandaar.

    Alvast bedankt,

    Astrid

  • Michael Klijn

    Beste Astrid,

    Neem even contact op met Horeca Nederland. Zij kunnen je alles vertellen.

    Adres is wel op internet te vinden.

    Succes.

    Michael Klijn

    www.droombureau.nl; uw toegang tot een netwerk van kennis, kapitaal en contacten.

  • Sip

    Je zult je huis op een dusdanige manier moeten aanpassen dat het je waarschijnlijk te duur wordt.

  • Rens Kempen

    Beste Astrid,

    Vanuit mijn relatief korte ervaring in de horeca kan ik je vertellen dat de HACCP en warenwet eisen verschrikkelijk complex zijn en vaak onpraktisch en zelfs bijna onuitvoerbaar zullen blijken. Om nog niet te spreken over de ARBO.

    Je zult veel van deze dingen vast zelf al hebben meegemaakt maar het lijkt mij akelig lastig om zelf een horeca- of cateringbedrijf te beginnen. Overigens verschillen deze twee takken wezenlijk van elkaar. Er is bijvoorbeeld een apart CAO voor catering.

    Veel succes en mijn complimenten voor je dapperheid. :p Alle gekheid op een stokje, ik hoor graag hoe het je gaat.

  • Astrid

    bedankt voor jullie reacties.

    Ik heb direct via horeca.nl contact opgenomen via email. Zij verwezen mij door naar horecastartersloket. Zij zeiden volgend: aan huis is mogelijk maar wellicht in strijd met het bestemmingsplan. maar omdat het (nog) zo kleinschalig is zal dat wel meevallen. Ook wat betreft milieu eisen hoefde ik mij niet druk te maken zolang het kleinschalig was. Eventueel zouden natuurlijk wel de buren kunnen gaan klagen over geuroverlast. En wat betreft de hygiene eisen waaraan e.e.a. zou moeten voldoen verwezen zij mij naar de keuringsdienst van waren. Die zou namelijk vroeg of laat toch een keer op de stoep staan….

    ik vat dit dus op als: ga je gang maar, als je geluk hebt hoor je niks, als je pech hebt moet je je activiteiten staken…?

    Wat moet ik daar nou mee? Toch melden bij de gemeente en aanpassingen doen aan mijn keuken? of de gok nemen?

  • Rens Kempen

    Melden bij de gemeente moet je sowieso. Tenminste informeren naar het bestemmingsplan.

    Je keuken aanpassen is nog niet zo gemakkelijk. Alle werkbanken bijvoorbeeld moeten roestvrijstaal zijn, je muren moeten tot aan het plafond betegeld zijn en het plafond moet vochtopnemend zijn. Dit zijn slechts enkele voorbeelden maar de warenwet stelt veel meer eisen waar een normale ‘huis-tuin-en-keuken-keuken’ niet aan voldoet.

    Ik zou me niet zomaar laten afschrikken maar verder informeren. Mag het niet in je eigen huis vanwege geluidsoverlast? Probeer eens de garage? Alle mogelijkheden opperen en niet zomaar een afwijzing accepteren.

  • Michael Klijn

    Beste Astrid,

    Voorkomen is altijd beter dan genezen. Dus neem met alle partijen contact op die eventueel problemen kunnen maken.

    Pas als alle partijen groen licht hebben gegeven kun je beginnen.

    Succes.

    Michael Klijn

    www.droombureau.nl; uw toegang tot een netwerk van kennis, kapitaal en contacten.

  • Astrid

    de gemeente vond e.e.a. geen probleem, de meneer van de milieueisenwet vond het geen probleem, volgens de kvk was het een leuk idee.

    Tot ik aankwam bij de Keuringsdienst van Waren, ….

    In de eerste alinea, over vaste en bedrijfsruimten, ‘ algemeen’ staat nl. al:

    “Op grond van het Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen mag het bereiden, behandelen, verpakken en bewaren van eet- en drinkwaren uitsluitend plaatsvinden in bedrijfsruimten. Het is dus verboden om eetwaren in de privekeuken te bereiden en die vervolgens te verkopen.”

    Tja, duidelijker kan bijna niet!

    Ik vind het natuurlijk reuze jammer dat hiermee mijn plannetje in duigen valt, maar als je weet wat voor boetes je kan krijgen, neem je volgens mij die gok niet. Wellicht vind ik toch nog een bedrijfspandje dat niet zo duur is, waarmee ik mijn bedrijfje kan starten.

    Bedankt voor jullie advies en tips,

    Groetjes, Astrid

  • Rens Kempen

    Ik denk dat dit de beste oplossing is Astrid. Waarschijnlijk is het verbouwen van je eigen keuken zodat hij aan alle normen voldoet bijna net zo duur als een nieuwe professionele keuken laten bouwen (gokje, hoor). Ik raad je aan om je plan zeker niet aan de kant te schuiven maar er goed over na te blijven denken zodat je, wanneer je voldoende financiële middelen hebt opgebouwd, meteen kunt beginnen.

    Succes!

  • ET

    Hallo Astrid,

    In welke regio zoek jij eventueel dat bedrijfspandje???

    Groeten,

    ET