Marja,
zou je aub eens willen reageren op mijn e-mail van 20-03-2007,
kennelijk weet jij veel van de materie, graag even je mening,
mvrgr ad
Hoi Ad,
Ik reageerde niet op je bericht van 20-3, omdat je geen vragen meer stelde, en situatie voor jezelf ‘'in kaart, en verkoopbaar had gemaakt’' vandaar.
Tja, wat zal ik zeggen? Ik begrijp je angst naar UWV, die zijn redelijk star. Slapende honden wakker maken zit je niet op te wachten. Als ik het zo lees, al die jaren dat je als ondernemer werkzaam was naast je baan, vind ik ook dat je redenatie klopt. Mocht je later ooit vragen krijgen van UWV, dan kun je het goed onderbouwen. Denk dat je je niet druk hoeft te maken, zal allemaal wel loslopen.
Ik vertelde je alleen maar ‘'de regels’'. Voor je eigen gemoedsrust kun je overwegen CWI contactpersoon in te schakelen, en waarheid te vertellen, en vragen hoe je daar mee om moet gaan? Maar nogmaals, je verhaal klopt gewoon, kun je inderdaad onderbouwen, dus maak je niet druk om mijn informatie!!
Groetjes,
Marja
Hoi Ad,
Antwoord vraag 1: Het uwv kijkt in jou situatie niet naar de winst maar enkel naar het aantal uren dat je werkzaam bent.
Antwoord vraag 2: Als het goed is dan is bij aanvang ww een berekening gemaakt over vrij te laten uren. Dit is een gemiddelde van het aantal gewerkte uren in je eigen onderneming 26 weken voorafgaande aan je eerste ww dag.
Ga je naderhand meer werken dan 16 uur in je eigen bedrijf dan worden deze gekort (let op niet blijvend) op de uitkering.
Op het werkbriefje gewoon 16 uur vermelden of indien meer gewerkt dan de extra uren ook vermelden.
Conclusie alleen de meer dan 16 gewerkte uren worden gekort.
M.vr.gr
Ted van der Horst
www.coachingenadvisering.nl
Marja,
bedankt weer voor je info.
Ik weet niet of je het gelezen hebt maar dit jaar gaat uwv en belastingdienst alle ondernemers die in 2004 een uitkering genoten controleren en wel op de ondernemers uren 1225 voor aftrek en de uren opgegeven bij uwv.
Bij mij klopt dat dus niet omdat ik de uren die ik naast de 40 urige werkweek niet had gemeld bij uwv maar wel bij belastingdienst.
Ik had in 2004 nog geen uitkering maar wel in 2005, dus wie weet wordt 2005 niet aangepakt( 6000 ondernemers).
Voorts heb ik de jaren voor 2004 wel ondernemersaftrek genoten dus kan bewijzen dat ik meer dan de 16 uur heb gewerkt in de eigen onderneming(avonduren/zaterdag). Voorts heb ik die onderneming al vanaf 1989.
Misschien een complex verhaal maar zo is het wel.
Ben nu dus in een dilemma om mijn verhaal bij het uwv te melden of niet…en misschien het risico loop op een terugbetaling en/of boete….wat denk je..
mvrgr
ad
Het betrof bij jou onwetendheid. Je hebt niet bewust iets verzwegen of fraude gepleegd, dus ik zou niet weten waarom je een boete zou krijgen. Als je het niet meldt, blijf je vanaf nu in ‘'angst’' zitten dat ze er vroeg of laat zelf achter komen, en dat lijkt mij voor je gemoedsrust niet zo prettig. Bij UWV werken ook gewoon mensen, als jij eerlijk uitlegt dat je dit pas hebt ontdekt, en beseft hebt dat je werkbriefje niet juist (is iets heel anders als oneerlijk) hebt ingevuld, worden ze echt niet boos op je. Trouwens, feitelijk gezien heb je gewoon recht op de volledige WW, want je had je eigen zaak al voordat je werkloos werd, dus wat valt er te straffen?
Marja
Ted,
bedankt voor je reactie.
Ik begrijp nu pas hoe het werkt, heb eigenlijk 1 1/2 jaar verkeerd het werkbriefje ingevuld.
Had nml begrepen dat je uit moest gaan van een 40 urige werkweek,
heb dus altijd 24 uur ww en 16 als zelfstandige ingevuld.
Maar ik werk al vanaf 1989 als zelfstandige naast een 40-urige werkweek en vanaf 2003 parttime 24 uur en 16 als zelfstandige.
Ik maak al vanaf 1989 ongeveer 10-15 uur extra als zelfstandige en dat is nu nog steeds zo, dus alles na werktijd ( ongeveer 2 uur per dag en 4 uur zaterdags).
Vanaf 2003 toen ik partime zelfstandig werd heb ik ook ondernemers-aftrek( 16 uur overdag en gemiddeld 12,5 uur savonds/zaterdag, dus dus gemiddels 28,5 per week).
Ik ben nu eigenlijk een beetje huiverig om dit achteraf nog te melden bij het cwi,
hoe denk jij daar over?
By the way ben vanaf begin dit jaar geheel zelfstandig en heb nu gelukkig geen uitkering meer nodig! Ik heb wel een brief gekregen van het cwi dat ik binnen 3 jaar nog kan terug vallen op mijn oude situatie ( dus 24 uur ww).
mvrgr ad
Hoi Ad,
Goed om te lezen dat het allemaal lukt zonder uitkering.
Wat is er gedaan met die 16 uur zelfstandige arbeid. Zijn die uren gekort op je uitkering of zijn die vrijgelaten.
Als de uren niet gekort werden op je uitkering heb je dus ooit aangegeven dat je gemiddeld voor aanvang van de WW 16 uur werkzaam was in je eigen onderneming.
Feitelijk had je dus moeten vermelden dat je 28,5 uur werkzaam was in je eigen bedrijf. Als je dit had vermeld dan was het aantal vrij te laten uren in zelfstandige arbeid 28,5 geweest. Als je daarnaast aan geeft voor de 24 uur WW volledig beschikbaar te zijn was er niets aan de hand geweest. Alle uren meer dan 28,5 zouden dan gekort worden op de uitkering.
Waar kan het nog fout gaan? Het kan zijn dat er uren vergelijken worden tussen UWV en de belastingdienst. Bij het UWV geef je gemiddeld 16 uur op en bij de belastingdienst claim je de zelfstandige kortingen obv 1225 uur. Hierin zit dus enige discrepantie. Dit kan dus vragen oproepen bij het UWV.
Is dit erg? Als je kunt aantonen dat je vooraf 28,5 uur gemiddeld in je onderneming werkzaam was en daarna geen uitbreiding plaats heeft gevonden met uren die niet extra gekort zijn dan valt de schade wel mee. Er zal mogelijk een herziening plaats vinden. En je kunt een boete krijgen vanwege foutieve inlichting.
Wat bedoel ik met uren die niet extra gekort zijn?
Bij 16 uur vrij lating en 20 uur werken wordt er dus 4 uur gekort op je uitkering van 24 uur.
Feitelijk zou je echter aangegeven moeten hebben dat je 32,5 uur hebt gewerkt waarvan 28,5 uur vrijgelaten zouden worden. Ook in deze situatie zouden er 4 uur gekort worden op je uitkering.
Blijft dus gelijk.
De beslissing van wel of niet melden bij het UWV maak je zelf. Als je er mee rond blijft lopen en het is/blijft een zware last dan zou je kunnen verzoeken om een herziening.
Zoals ik het lees heb je geen fraude gepleegd en is dit ook niet de bedoeling geweest. Redelijkerwijs dacht je zelf dat je op de juiste manier handelde.
Succes verder.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?