in loondienst en daarnaast zelfstandig ondernemer...

  • ester

    Vanaf feb 2009 start ik met mijn eigen onderneming

    - dit zal zo'n 3 avonden, en 1 werkdag in beslag gaan nemen

    Daarnaast werk ik 24 uur per week in loondienst

    Het zal geen enorme winst op gaan leveren maar wel een leuke bijverdienste. ( tuurlijk hoop ik op meer, maar dat zal de toekomst moeten gaan uitwijzen!)

    Ik heb bij verschillende instanties info gevraagd, van wat ik tegen kan gaan komen, waardoor het wellicht beter zou zijn om te stoppen bij mijn huidig werkgever/ of dat het juist beter is om in loondienst te blijven

    Bij de belasting telefoon “ mocht men mij daarover geen informatie verstrekken” toen ik vroeg wat fiscaal beter zou zijn

    Banken zien absoluut geen hoge bergen….en hebben verder geen info

    Wie heeft wel zinnige informatie voor me of ervaring??

  • rudi

    Ester..als je wil mag je me mailen. Ik kan je dan een goed stuk op weg helpen en we schrappen dan alle opportunistische lulverhalen die hier zijn geplaatst

  • Ad de Beer

    opportunisme, en dat is bewezen, is een succesfactor voor ondernemers.

    Omdat alles waar je bang voor bent je ook overkomt, is negativisme, wat hier door enkelen wordt beoefend, een garantie voor falen.

    Ben je negativist, ga dan de politiek in, dan kun je net zo blunderen als Bos in de credietcrisis en nog lof oogsten ook.

    I rest my case

  • JanvL

    Als u het negatief vind om te stellen, dat een starter veel (nieuwe) zaken tegenkomt, dan zij dat maar zo. Ik denk daar wel anders over. Heeft volgens mij iets te maken met realistisch zijn.

  • rudi

    Realisme….geen negativisme….realisme.

    Ik weet waar ik over praat. Juist startende ondernemingen zijn mijn specialiteit en uit mijn ervaring weet ik dat er vaak veel te makkelijk over de fiscale en administratieve zaken e.d. wordt gedacht door anderen. Regel die zaakjes goed en je zult geen problemen onbdervinden van de fiscus. Maar o wee als je dat niet doet…dan ben je een keer aan de beurt en dat wordt niet leuk.

  • Ad de Beer

    accountant?

    De mijne deed ook zo moeilijk en dat kostte me handen vol geld. Steeds weer de fiscus op mijn dak omdat hij overal problemen zag. Uiteindelijk de man maar buiten gezet en aangeklaagd, wat hem weer veel geld kostte.

    Inderdaad, als je je administratie niet netjes verzorgd heb je een probleem. Mijn ervaring is echter dat een accountant je problemen alleen maar groter maakt.

    Door gewoon een eenvoudige administratie bij te houden, gewoon een excel sheetje dat je van ZIBB,nl download, dan is er geen vuiltje aan de lucht, zeker niet voor starters (waarvan ik er ook tientallen heb geholpen)

  • rudi

    Alstublieft hou op met die onzin. Denkt u nu werkelijk dat dit goede adviezen zijn voor mensen met een eigen bedrijf??

    En Excel-spreadsheet….dat is dus opnieuw het wiel uitvinden. Daar hebben we tegenwoordig ook andere programma's voor speciaal voor boekhoudingen geschreven. Een Excel-srpeadsheet ( overigens is dat een geweldig programma maar niet voor dit doelk) Dat is dus hetzelfde als een brief schrijven met de kroontjespen…hem daarna kopieren op de middeleeuse manier dus weer overschrijven etc.

  • Danielle

    Oke, kunnen we weer gewoon vriendelijk gaan doen en stoppen met elkaar af te kraken? Hier is een prikbord niet voor. En heeft Ester inmiddels al een fatsoenlijk antwoord gekregen van iemand zonder dat er in af gekat wordt? Volgens mij niet.

  • Ad de Beer

    Zeker voor een starter is Excel meer dan voldoende. Op ZIBB.nl kun je een geweldige sheet vinden, waar je meer dan voldoende mee uit de voeten kunt als starter.

    Ik doe mijn administratie overigens nog steeds op een Excel sheet en het gaat meer dan geweldig. Ook bij de belastingcontrolle waren de heren meer dan tevreden. En dat bij een heel aardige omzet en winst.

    Ik weet dat accountants en boekhouders starters maar al te graag de vruchten van Exact meepikken en mensen dit waanzinnige pakket proberen aan te smeren. Van alle ondernemers die ik ken, ken ik er geen een (die geen accountant is) die met Exact kan omgaan, laat staan er tevreden over is.

    Ik ken zelfs bedrijven met omzetten van vele miljoenen waar het merendeel van de administratie gewoon op Excel wordt gedaan. En wat is administratie nu meer dan optellen en aftrekken?

    Maar ja, als je voor iedere oplossing een probleem hebt, dan ben je ofwel een boekhouder ofwel scheidsrechter.

    Probeer eens te kijken door de ogen van de starter, paar duizend euro omzet en dan een pakket van 500 of meer euro per jaar aanschaffen? Pure onzin!

  • rudi

    Ik heb het idee, dat je mij een plakplaatje hebt gegeven, die totaal niet overeenkomt met mijn werkwijze. Ja ik ben professional. Ik ben gespecialiseerd in startende bedrijven. Ik weet dat die vaak als melkkoe worden gebruikt door accountants maar vooral ook door allerlei louche financieel adviseurs ( die vooral )

    a: Ik adviseer klanten NOOIT zelf een pakket aan te schaffen.

    b: In 98% van de gevallen voer ikzelf de administratie in en is de klant voor MAXIMAAL een paar honderd Euro per jaar klaar…dit i.t.t. collegae die een tienvoud of meer rekenen.

    c: Ik vind Exact ook een enorm klote-programma…

    Alles wat je daarover hebt gezegd neem ik dan maar voor kennisgeving aan. Het slaat in ieder geval niet op mij en mijn werkwijze

    Mijn werkwijze is wel goede informatie geven…en daar sloeg jij vanaf het begin de plank mis. En dat is een understatement

    Een starter heeft wel een deskundige nodig op administratief en fiscaal terrein. Anders doet hij zichzelf financieel tekort. Als jij durft te adviseren dat je hetzelf makkelijk aankunt dan vergis je je schromelijk.

    Ik wens je toe, dat je nooit een open-hart operatie nodig hebt. Ik denk dat je gek genoeg bent ( maar hoop het niet ) om die ook zelf te willen uitvoeren

    Gegroet