Hoe geven ze in een ziekenhuis je medicijnen?

Is dat gewoon in de verpakking waar het al in zit? Of halen ze je medicijnen eruit, doen ze dat vervolgens in een apart plastic bakje, en geven ze je het zo? Dat eerste lijkt me namelijk handiger: direct duidelijk welke medicijnen welke zijn, en er staat al de dosering op die de arts heeft voorgeschreven. En tevens lijkt het eerste me ook veiliger (geen verwarring dat zowel patient A als patient B een witte pil krijgen).

Ben benieuwd hoe dat gaat, ik dacht er laatst ineens aan.
Ik heb het over opname op verpleegafdelingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

Normaal komen ze met de medicijnkar en dan kijken ze op de lijst wat je moet hebben en ze doen die in een bakje en komen die aan je bed brengen met een glaasje water.
Ze blijven er zelfs vaak bijstaan zodat ze zien dat je ze inneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een stage gelopen (dagje) bij Meander Medisch Centrum (Amersfoort), daar ging het met behulp van een zogenoemde 'pillenrobot'

Als laatste gaan we de pillenrobot nog even bekijken. Dit is een apparaat met allemaal bakjes, waarin verschillende soorten pillen zitten. Alle recepten staan in een computer, waarmee de pillenrobot verbonden is. Wat het apparaat eigenlijk doet, is en order van de computer ontvangen, zoals: “Mevrouw X ontvangt ‘s morgens om 7 uur een paracetamol en een vitaminepil”. De pillenrobot laat dan een paracetamol vallen en een vitaminepil. Deze komen in een plastic zakje, wat een stap later luchtdicht wordt verpakt. Ook komt er nog op het zakje te staan voor wie het is , op welke dag en hoe laat de inhoud van het zakje moet worden gegeven. Hierna komen ze uit de robot. Deze pillen in het zakje worden doorgestuurd naar de verpleeghuizen, die door het ziekenhuis van geneesmiddelen worden voorzien."

Heel duidelijk en worden dus bijna nooit fouten gemaakt.

Toegevoegd na 38 seconden:
Dat wat ik dus typte was een deel van het verslag wat ik (samen met iemand anders) had gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze halen de medicijnen uit de verpakking en doen het in een plastic bakje, net zoals je als laatste beschreef. Alleen zitten de medicijnen nog wel verpakt, net als bijv bij een strip paracetamol kun je de verpakking van de pil per pil afbreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je krijgt ze in een medicijnbakje
een klein, rond cylindervormig doosje zonder deksel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verpleegkundige kijkt wat de patient aan medicatie nodig heeft. Dit wordt uitgezet. Alle tabletten zijn apart voorverpakt en zo worden ze ook aan de patient aangeboden. Als een patient helder van geest is kan hij/zij zélf de tabletten uit de verpakking halen en opeten. Daar blijft de verpleegkundige niet bij ter controle!
Als een patient hulpbehoevend is dan worden de tabletten al uit de verpakking gehaald en soms ook wel vermalen in een vijzel. Deze patienten krijgen hulp bij het innemen van de medicatie. Verder worden er tabletten gegeven maar ook drankjes, injecties, zetpillen en medicatie via het infuus.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tabletten worden altijd uitgezet in een apart plastic bekertje. We noemen dat een medicijnbekertje (met of zonder dekseltje).
Steenuiltje